Blisko 600 nowych mieszkań, elektryczne autobusy, wyremontowane drogi gruntowe, ponad 50 ha nowych terenów inwestycyjnych, konsultacje społeczne – to tylko niektóre z inwestycji i założeń realizowanych na podstawie programu wyborczego prezydenta Pawła Silberta i wspierających go ugrupowań, na półmetku kadencji 2014-2018. Miasto ciągle się rozwija, a jaworznianie – jak wykazały badania opinii publicznej – lubią swoje miasto i są z niego dumni!
Mieszkania dla tysiąca jaworznian
Aktualnie w Jaworznie trwa największa inwestycja mieszkaniowa od czasów budowy osiedli mieszkaniowych w latach 80-90 XX w. W okolicy Ośrodka Edukacji Ekologiczno – Geologicznej GEOsfera, Jaworznickie Towarzystwo Budownictwa Społecznego buduje osiedle SFERA, w którym swoje miejsce w Jaworznie znajdą aż 402 rodziny. Na nowym osiedlu znajdą się 402 mieszkania i ponad 800 miejsc parkingowych. Ponadto mieszkańcy będą mieli do dyspozycji m.in. boisko wielofunkcyjne i plac zabaw. W chwili obecnej realizowany jest I etap inwestycji Osiedle SFERA z 84 mieszkaniami na wynajem.
W mieście końca dobiega również budowa “Osiedla przy ul. Św. Wojciecha w Jaworznie”, w ramach której aktualnie realizowanych jest 16 lokali (V etap) na własność z terminem przekazania kluczy na III kw. 2017. Warto zaznaczyć, że wszystkie mieszkania w tej inwestycji sprzedały się w ciągu jednego dnia. Ponadto na osiedlu powstały 53 garaże na wynajem, plac zabaw oraz boisko wielofunkcyjne. Osiedle przy ul. Św. Wojciecha to w sumie 123 mieszkania, w tym 27 na wynajem. W planach są kolejne.
Nowe połączenia drogowe, centrum przesiadkowe i velostrada
Trwa budowa 2,5-kilometrowego odcinka Obwodnicy Północnej – od ul. Chełmońskiego do ul. Św. Wojciecha. Prace, które będą kosztowały nieco ponad 7,8 mln zł potrwają do końca tego roku. Dzięki inwestycji mieszkańcy zyskają zupełnie nowe połączenie, które zdecydowanie poprawi komunikację w tym rejonie i odciąży Śródmieście.
Dekadę temu Gmina zbudowała Trasę Śródmiejską. Wówczas nie było wyjścia – ta droga musiała powstać, bo miasto dusiło się od samochodów. Dziś Obwodnica Północna służy do udoskonalenia miasta. Dzięki niej żaden podróżny, który musi się przedostać między osiedlami Jaworzna, nie będzie musiał przejeżdżać przez Śródmieście.
Wzdłuż tej drogi została poprowadzona droga dla rowerów i pieszych o szerokości 3,5 metra. Dla poprawy komfortu pieszych i rowerzystów, obok skrzyżowania na Sadowej Górze powstaje podziemny tunel. Projektanci wykorzystali fakt, że obwodnica jest poprowadzona na wysokim nasypie, takie uwarunkowanie umożliwia umieszczenie pod nią tunelu. To pierwsze takie rozwiązanie projektowane i wykonywane dla rowerzystów w naszym województwie. W ramach projektu Miejskiego Centrum Integracji Transportu (MCIT) realizowane będą kolejne inwestycje rowerowe.
Projekt MCIT powstał dzięki inicjatywie środowiska rowerowego, które współpracuje z Wydziałem Inwestycji Miejskich jaworznickiego Urzędu. Jego głównym celem jest poprawa jakości życia w Śródmieściu poprzez zmniejszenie hałasu, emisji i uciążliwości pochodzących od nadmiernej motoryzacji. To proces, który dotyczy wszystkich cywilizowanych miast w Europie, które dbają o życie i zdrowie ich mieszkańców.
Na przebudowanym Placu Górników w centrum powstanie zadaszony parking rowerowy na kilkaset pojazdów. Parking dla samochodów przed halą “zniknie” pod ziemią, a na jego stropie powstanie nowa przestrzeń publiczna. Tymczasowe wiaty przystanku “Centrum” zostaną zastąpione dużymi obiektami chroniącymi podróżnych przed słońcem, deszczem, wiatrem i śniegiem. Powstaną nowe toalety i punkt obsługi ruchu pasażerskiego.
Najważniejszym jednak elementem jest sieć velostrad – dwupasmowych dróg dla rowerów i pieszych – łącząca centrum z Podłężem i Osiedlem Stałym, która da mieszkańcom Jaworzna możliwość poruszania się bezpiecznymi, wydzielonymi i nie krzyżującymi się w poziomie jezdni drogami dla rowerów. Budowa odcinka do Borów i Ciężkowic właśnie rusza – niedawno rozstrzygnięty został bowiem przetarg na wykonanie ciągów wzdłuż ul. Grunwaldzkiej i Krakowskiej oraz Insurekcji Kościuszkowskiej. Budowa połączona jest z remontem jezdni. W przyszłym roku asfaltową drogą dla rowerów dojedziemy do Ciężkowic przez Jeziorki.
Powrót do kolei
Trwa procedura wydawania pozwolenia na budowę Centrum Integracji Transportu Szczakowa. Projekt ten znajduje się na liście rezerwowej do dofinansowania z ZiT. Ze względu na niezależne od miasta opóźnienia w budowie linii E30, rozpoczęcie prac powinno nastąpić w 2018 roku, zakończenie w 2019 roku. Wczesną wiosną ruszy też warta czterdzieści milionów złotych inwestycja PKP związana z budową tuneli i wiaduktów nad linią kolejową do Krakowa.
Koniec dziur w drogach i chodnikach
Miasto ciągle modernizuje sieć dróg w mieście. Od 2015 roku zrealizowano łącznie remonty 165 dróg gruntowych i nakładek asfaltowych w dzielnicach, o łącznej długości 36 kilometrów. Wyremontowane zostały miejskie parkingi, a nowej nawierzchni doczekały się chodniki.
Jaworzno na czele e-mobilności
Już wkrótce co trzeci autobus we flocie PKM Jaworzno będzie pojazdem całkowicie bezemisyjnym. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej oraz polski producent Solaris Bus & Coach podpisały 5 października 2016 r. umowę o wartości 35,2 mln zł na dostawę 16 autobusów elektrycznych. Ponadto we wrześniu br. jaworznicka spółka rozstrzygnęła kolejny przetarg na dostawę sześciu autobusów elektrycznych. Oznacza to, że w połowie przyszłego roku na trasy obsługiwane przez firmę wyjadą łącznie 23 nowoczesne pojazdy elektryczne (jeden autobus elektryczny PKM posiada już od wiosny 2015).
Zgodnie z podpisaną 5 października umową na ulice Jaworzna w 2017 roku wyjedzie dziewięć przegubowych Urbino nowej generacji (18-metrowych), trzy dwunastometrowe pojazdy – nowy Urbino electric, a także cztery autobusy klasy midi o długości 8,9 metra. Ponadto od wiosny 2015 roku pierwszy zakupiony przez PKM w Jaworznie autobus elektryczny pokonał już ponad 100 tysięcy kilometrów.
Wszystkie nowe elektrobusy wyposażone zostaną w system ładowania pantografowego, dzięki któremu baterie będzie można doładować na trasie, jak również w złącze plug-in służące do nocnego uzupełniania baterii z ładowarki stacjonarnej zlokalizowanej w zajezdni. Każdy autobus będzie posiadał klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy, co stanie się standardem w pojazdach kupowanych przez PKM Jaworzno.
Z 560 mln złotych przeznaczonych w województwie śląskim na zakup niskoemisyjnych autobusów, budowę węzłów przesiadkowych i systemów zarządzania ruchem prawie 60 mln zł złotych trafi do Jaworzna. Przedmiotem dofinansowania unijnego – obok zakupu autobusów elektrycznych – jest budowa centralnej stacji ładowania i wymiany baterii, stacji transformatorowych i niezbędnego wyposażenia oraz trzech peryferyjnych stacji szybkiego ładowania baterii wraz z zagospodarowaniem terenu. Wartość dofinansowania na zakup przez PKM taboru stanowi około 70 proc. tej kwoty, a 30 proc. przeznaczono na pozostałe elementy projektu. Umowa na zakup 16 autobusów elektrycznych opiewa na 35,2 mln zł netto. Zakup nowoczesnego taboru jest współfinansowany ze środków UE w 85 proc., a pozostałe 15 proc. spółka pokryje ze środków własnych i kredytów.
Na inwestycji zyska nie tylko środowisko naturalne. Nowy tabor ma też przynieść oszczędności, ponieważ koszt zużycia energii elektrycznej w stosunku do oleju napędowego jest co najmniej trzykrotnie mniejszy.
Inwestycje? U nas się opłaca!
Miasto przygotowało kolejne 50 hektarów terenów, gotowych na inwestycje. W Jaworznie została udostępniona przedsiębiorcom nowa przestrzeń. Strefa Przemysłowa II, zlokalizowana jest w rejonie Osiedla Stałego, bezpośrednio przy Drodze Krajowej nr 79. Blisko 8-hektarowy teren podzielony jest na 16 pól inwestycyjnych o powierzchni od 2 tys. m2 do 10 tys. m2. Działki posiadają dostęp do infrastruktury technicznej, wewnętrznych dróg i wyjazdów. Na działkach można lokować obiekty produkcyjne, składy i magazyny oraz zabudowę usługową.
Miasto, w swojej ofercie posiada nieruchomości pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, deweloperską, a także przemysłową, produkcyjną i usługową. Kupując działkę od Miasta masz pewność, że nie jest ona obciążona żadnymi ograniczonymi prawami rzeczowymi oraz nie jest przedmiotem innych zobowiązań. Niejednokrotnie okazuję się również, że cena zakupu działki gminnej jest niższa niż na rynku komercyjnym. Dodatkową zachętą są liczne ułatwienia i ulgi podatkowe, m.in. od środków transportów, nieruchomości.
Czyste środowisko
Ponad 100 km kanalizacji za 200 mln zł w sześciu dzielnicach – Pieczyska, Góra Piasku, Długoszyn, Ciężkowice, Warpie i Bory. Teraz czas na kolejne podłączenia do miejskiej sieci kanalizacji.
W październiku tego roku rozpoczęły się prace w Jeleniu Łęgu. Tu od podstaw powstanie ponad 9 km sieci dla 1200 mieszkańców. Z kolei na wiosnę 2017 roku w Byczynie. Orientacyjny zakres projektowanej kanalizacji w Byczynie obejmuje około 26 km sieci sanitarnej dla ponad 3500 mieszkańców oraz modernizację 10 km sieci wodociągowej. Szacunkowa wartość tego zadania to ok. 20 mln zł.
Gotowy jest także projekt budowy kanalizacji w Dąbrowie Narodowej (planowana realizacja to 2018 r.).
Mieszkańcy sami tworzą miasto
Dzięki mieszkańcom biorącym udział w Jaworznickim Budżecie Obywatelskim, a także konsultacjach społecznych, w mieście powstają nowe boiska, place zabaw, strefy aktywności. Mieszkańcy projektują także wspólnie z architektami nowe przestrzenie w dzielnicach w ramach projektu “Miasto 7 Rynków” oraz modernizacji parków.
Jaworznicki Budżet Obywatelski przez kilka lat ewoluował. Wspólnie z mieszkańcami zostały wypracowane nowe zasady, budżet partycypacyjny z dzielnicowego przekształcił się w dzielnicowo-ogólnomiejski. Przed nami kolejne dyskusje i plany na rozwój partycypacji w mieście. Spotkania w dzielnicach i konsultacje prowadzone przez prezydenta są dobrze oceniane przez mieszkańców.
Miasto 7 Rynków, modernizacja Sosiny i parków
“Miasto 7 Rynków” – w prace nad modernizacją dzielnicowych przestrzeni zaangażowali się mieszkańcy. Podczas warsztatów, debat i dyskusji wspólnie z projektantami i architektami krajobrazu wypracowali koncepcję zmian głównych, często historycznych placów, skwerów w dzielnicach, które staną się po Rynku Głównym kolejnymi miejskimi rynkami.
Efekty prac mieszkańców i specjalistów można podziwiać w Byczynie – to w tej dzielnicy powstał pierwszy lokalny rynek. Na przebudowywanym rynku w Jeleniu trwają już ostatnie roboty. W kolejnych dwóch dzielnicach Długoszynie i Dąbrowie Narodowej trwają spotkania konsultacyjne i prace projektowe. W 2017 r. w dyskusję dotyczącą rewitalizacji centrów dzielnic włączeni zostaną także mieszkańcy Ciężkowic i Borów. Tym samym Jaworzno stanie się “Miastem 7 Rynków”.
Mieszkańcy Jaworzna aktywnie włączyli się w konsultacje społeczne nad modernizacją parków. Dla parków im. Lotników w Osiedlu Stałym oraz w Podłężu gotowe są projekty wykonawcze w oparciu o ustalenia poczynione z mieszkańcami. W przypadku Parku w Osiedlu Stałym oczekujemy, długo wyczekiwanej decyzji Lasów Państwowych na zamianę terenów parkowych. Posiadamy gotowy projekt techniczny, na bazie którego przystąpimy do realizacji zadania. Realizacja prac w Parku w Podłężu założona jest na 2018 rok, do tej pory w obu parkach wybudowano duże place zabaw. Dla trzeciego z parków – na Chrząstówce złożony został wniosek o dofinansowanie zadania środkami unijnymi. Powstał również program funkcjonalno-użytkowy parku.
Już wkrótce Sosina stanie się perłą wśród przestrzeni publicznych dla rodzin. Od 2014 roku prowadzone są szczegółowe badania środowiskowe i biologiczne zbiornika. Wyniki prac naukowców stały się podstawą do dalszych prac projektowych. Projekt planowany jest do dofinansowania środkami zewnętrznymi.
Sala teatralna
W październiku br. oficjalnie otwarto salę widowiskowo – koncertową w Młodzieżowym Domu Kultury im. Jaworzniaków w Osiedlu Stałym. Działalność nowego obiektu wzbogaciła ofertę kulturalną Jaworzna – na stałe działają tutaj m.in. teatr i operetka. Nowa sala pomieści aż 373 widzów. Remont objął również m.in. klatki schodowe, pomieszczenia zaplecza oraz foyer na piętrze z wewnętrznymi schodami wejściowymi na salę. Budynek został przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. To była długo wyczekiwana przez jaworznian inwestycja.
Jaworznianie lubią swoje miasto
Jaworznianie lubią swoje miasto i są z niego dumni – tak wynika z przeprowadzonych w tym roku przez TNS Polska badań opinii naszych mieszkańców. Aż 95 proc. z nich pozytywnie ocenia kierunek rozwoju miasta, a 98 proc. deklaruje do niego sympatię. Jaworznianie bardzo dobrze oceniają swoje miasto. Niemal wszyscy dorośli mieszkańcy (97 proc.) potwierdzają, że Jaworzno jest dobrym miejscem do życia. Bardzo pozytywnie oceniony został również kierunek rozwoju miasta – dobrze ocenia go aż 95 proc. badanych, a 87 proc. się z nim identyfikuje. Te pozytywne emocje wśród mieszkańców idą też w parze z dumą ze swego miejsca zamieszkania. To dobitnie pokazuje, iż kapitał rozwojowy Jaworzna tkwi w jego mieszkańcach.
Paweł Silbert, Prezydent Jaworzna
To jak wygląda Jaworzno obecnie jest efektem wieloletniej pracy zespołu ludzi. Wytyczone przeze mnie cele znalazły odzwierciedlenie w zrealizowanych inwestycjach, projektach. Kolejnym propozycjom przedstawionym w programie wyborczym zaufali mieszkańcy. Będąc na półmetku kolejnej kadencji, przyszedł czas na pokazanie efektów realizacji projektów i zadań, których się podjęliśmy.
Spotykając się z ludźmi słyszę, że znika problem remontów lokalnych dróg i chodników, a wzrasta potrzeba na tworzenie miejsc do ciekawego spędzania czasu. Odpowiadając na te oczekiwania, we wrześniu oddaliśmy do użytku pierwszy dzielnicowy rynek w ramach “Miasta 7 Rynków” – to ważny program modernizacyjny, który zmieni lokalne przestrzenie w efektowne i funkcjonalne miejsca do spędzania czasu. Zgodnie z moją obietnicą, po dużych i czasochłonnych infrastrukturalnych projektach unijnych przyszedł czas właśnie na prace w dzielnicach – “blisko domów” jaworznian.
Duży nacisk położyliśmy również na ulepszanie komunikacji miejskiej. Innowacyjne technologie, nowoczesny tabor, karta miejska i dobra siatka połączeń służą mieszkańcom w codziennych podróżach na wysokim poziomie. Musimy zmierzyć się z niżem demograficznym, stąd szeroki program budowy mieszkań. Obserwuję jak wielkim zainteresowaniem cieszą się nowe mieszkania budowane przez JTBS. Nasze działania skierowaliśmy również na przygotowanie dobrych terenów inwestycyjnych, na których powstają nowe zakłady pracy.
Cieszę się, że mieszkańcy tak dobrze czują się w swoim mieście, że je lubią, że mogą się pochwalić Jaworznem przed swoimi znajomymi. Obraz zadowolenia ludzi jest tożsamy z kierunkiem rozwoju Jaworzna, który przyjęliśmy wraz z moimi współpracownikami. Oczywiście bez wsparcia mieszkańców, ich zaufania, cierpliwości i zrozumienia w wielu kwestiach nie byłoby możliwe przebudowanie miasta, nadania mu obecnego wyglądu i funkcji. Przed nami jeszcze wiele ciekawych projektów!